06 - 24 16 16 93 info@fertiliteitszone.nl

Alle tips die we tot nu toe met je gedeeld hebben en die we in deze laatste blog over het verbeteren van de je zaadkwaliteit nog met je gaan delen hebben we zoveel mogelijk uit wetenschappelijke onderzoeken proberen te halen. Voor de ene tip is er wat meer wetenschappelijk bewijs dan voor de andere tip, maar voor alle tips geldt dat ze wetenschappelijk bewezen zijn.

In dit laatste blog met tips richten we ons vooral op het belang van voldoende vitamines/goede voeding. Daarnaast geven we ook 2 tips die nog niet wetenschappelijk bewezen zijn, maar die wij persoonlijk wel heel erg logisch vinden. Daarom delen we ze toch met je.

De laatste 2 zijn dan ook tips die je nog niet veel gehoord of gelezen zult hebben, maar waar wij van verwachten dat ze wel veel verschil gaan maken.

TIP 14

Zorg voor voldoende vitamine D.

Vitamine D is onmisbaar voor de aanmaak van je geslachtshormonen. Dat is dan ook de reden waarom het belangrijk is voor de kwaliteit van je zaadcellen.

Vitamine D en zonnebrandcreme.

Je kunt vitamine D opdoen door elke dag 15-30 minuten in de zon te zitten. Een zonnebrandcreme zorgt ervoor dat het UV-licht gefilterd wordt waardoor het lichaam nog steeds geen of weinig vitamine D aan kan maken.

 

We zullen niet adviseren helemaal geen zonnebrandcreme te gebruiken omdat dat ook weer gezondheidsrisico’s met zich mee brengt. Maar op de minst warme momenten op de dag(ergens tussen 11.00u en 15.00u) is het voor je vitamine D niveau wel handig om 15-30 minuten zonder zonnebrandcreme in de zon te zitten.

Het kan ook goed zijn om een vitamine D supplement te gebruiken. Zorg er van voor dat je een vloeibare variant kiest en dat er vitamine D3 op het potje/flesje staat. Dit is namelijk de actieve vorm en dat werkt beter. 10 microgram is de aanbevolen dagelijkse dosis.

TIP 15

Zorg voor voldoende vitamine C

Vitamine C zorgt ervoor dat zaadkwaliteit verbetert en het beschermt de zaadcellen tegen DNA schade. Hierdoor zorgt het niet alleen voor een grotere kans op een zwangerschap, maar ook voor een kleinere kans op miskramen.

Te weinig vitamine C geeft een lage hoeveelheid zaadcellen, slechte vorm en slechte beweeglijkheid.

Vitamine C vind je onder andere veel in: broccoli, rode kool, bloemkool, spinazie, peterselie, spruitjes, tomaten, aardbeien, kiwi’s, aardappelen sinaasappels en andere citrus vruchten.

Vitamine C kun je het beste uit vers, onbewerkt voedsel halen. Koken, bakken en blootstelling aan lucht zorgt er snel dat er minder vitamine c in het voedsel zit.

Je kunt deze vitamine natuurlijk ook vinden in een supplement. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is 75mg.

 

TIP 16 Gebruik maca

Dit zorgt voor een betere aanmaak van zaadcellen, de hoeveelheid zaadcellen zal toenemen. Maar ook de beweeglijkheid kan hierdoor verbeteren.

Maca is te koop in een poedervorm, welke je toe kunt voegen aan een smoothie. Maar het is ook te koop als capsules. 1 capsule per dag zou voldoende moeten zijn.

 

TIP 17 Gebruik ubiquinol oftewel coenzym Q10 (CoQ10)

Dit zorgt het voor de beweeglijkheid en de vorm van de zaadcellen en ook het DNA wordt daardoor beschermt. Dus het zorgt tegelijkertijd ook voor een sterker embryo.

100 mg per dag zou voldoende moeten zijn.

TIP 18 Zorg voor voldoende zink.

Bij een te lage hoeveelheid zink ontstaan er zaadcellen die niet goed genoeg hebben kunnen rijpen en dus een slechtere vorm hebben en niet beweeglijk genoeg zijn. Ook kan het zorgen voor problemen met het erfelijke materiaal. Dat zorgt er voor dat er meer kans is op een miskraam.

Zink vind je veel in onder andere:
– rundvlees
– oesters en garnalen
– sesam- en pompoenzaadjes

Je kunt ook zink supplementen nemen. Naast de zink wordt er ook aangeraden om tegelijkertijd ook folaat (de actieve vorm van foliumzuur) te nemen. Zink zou met name in combinatie met folaat invloed uit kunnen hebben op de vruchtbaarheid.

Voor zink geldt een hoeveelheid van 10-15mg per dag.
Voor folaat geldt 400-800mcg per dag.

  TIP 19  Selenium

Selenium zorgt voor normale ontwikkeling (dus vorm) en beweeglijkheid van de zaadcellen. Het beschermt ook het DNA in de zaadcellen.

Je vindt selenium veel in:
– paranoten
– eieren
– pistachenoten
– paddenstoelen
– artisjokken

 

Zeker als vegetariër val je in de risicogroep van een tekort. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is 50 microgram, voor zowel mannen als vrouwen.

Als je al een multi vitamine slikt, zou het kunnen zijn dat je al voldoende binnen krijgt en hoef je dit dus niet extra te nemen.

Belangrijk!

Al met al kun je met goede voeding over het algemeen zorgen dat je van de meeste vitamines al voldoende binnen krijgt. Maar mocht je toch twijfelen of je voldoende binnen krijgt, dan kun je altijd een multi vitamine gebruiken.

Het is erg belangrijk dat je nooit meer dan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid gebruikt. Dit is omdat je bij een teveel aan bepaalde vitamines of mineralen klachten zou kunnen krijgen. Dat willen we natuurlijk ten alle tijden voorkomen!

Kijk dus altijd goed naar de aanbevelingen op de verpakking als je kiest voor een multi vitamine. En als je dan aan het kijken bent naar de verpakking, controleer dan ook meteen of er foliumzuur of folaat in de multi zit. In dit geval is folaat beter!

TIP 20 Zorg voor een soepele rug, bekken en heupen.

Wij zijn van mening dat de vruchtbaarheid negatief beïnvloed kan worden door een verminderde soepelheid van je rug, bekken en heupen. Dit is echter een tip die niet wetenschappelijk bewezen is, maar die wij wel heel aannemelijk vinden.

Het is namelijk zo dat er vanuit je borstwervels zenuwen naar je testikels lopen. Wanneer je problemen hebt met de beweeglijkheid van je rug, kunnen er ook problemen ontstaan bij de zenuwen die naar je testikels lopen. Deze kunnen vervolgens minder goed functioneren.

Daarnaast kunnen gespannen spieren in de rug en de lies ervoor zorgen dat er minder ruimte is rondom bloedvaten. Deze bloedvaten zorgen voor de aanvoer van bloed naar de testikels. Hoe beter de bloedtoevoer is, hoe beter de hormoonbalans. Ook is dan de hoeveelheid zuurstof meer op peil. Dit maakt dat de testikels beter kunnen functioneren en meer en sterkere zaadcellen aan kunnen maken.

Hoe ontstaan problemen in je rug?

Problemen met je rug kunnen ontstaan door gewoon alledaag gebruik, door een verkeerde (werk)houding, veel dezelfde houdingen, veel dezelfde of verkeerde bewegingen, een ongeluk, een misstap, te weinig beweging of juist te intensief sporten.

Je kunt ook een probleem met je rug hebben zonder dat je dat zelf merkt. 

Soms merk je zelf niet dat je rug of bekken stug is, je hebt geen pijnklachten en je voelt je niet beperkt. Terwijl het op andere momenten overduidelijk is omdat je snel klachten hebt in je rug of altijd een stijf gevoel hebt in je rug. Wij zijn van mening dat het altijd goed is om het te (laten) controleren om er zeker van te zijn dat dit wel of niet het probleem is.

TIP 21 Soepele buik.

Ook vanuit je buik komen er enkele bloedvaten die naar je testikels lopen. En net zoals bij de rug kan dit ervoor zorgen dat de bloedvaten minder goed functioneren. Hierdoor wordt de bloedtoevoer wat verminderd en ontstaat er een probleem met de hormoonbalans. Of de hoeveelheid zuurstof in de testikels wordt beïnvloed. Dus ook een minder soepele buik zorgt zeer waarschijnlijk (maar nog niet bewezen) voor een verminderde zaadkwaliteit.

 

Een minder soepele buik kan er daarnaast ook voor zorgen dat de rug wat vast gaat zitten. Hierdoor krijg je een vicieuze cirkel. De buik maakt de rug minder soepel waardoor de rug minder goed gaat bewegen. Door de minder goede beweging gaat de buik weer vaster zitten. Dan is het lastig om nog zelf uit deze vicieuze cirkel te komen.

Hoe ontstaan problemen in je buik?

Problemen met de buik kunnen ontstaan door oorzaken net als bij de rug: gewoon alledaags gebruik, door een verkeerde (werk)houding, veel dezelfde houdingen, veel dezelfde of verkeerde bewegingen, een ongeluk, een misstap, te weinig beweging of juist te intensief sporten. Maar ze kunnen ook ontstaan door problemen met organen, zoals bijvoorbeeld de darmen. Wanneer je gevoelige darmen hebt of bijvoorbeeld een voedselintolerantie, dan heb je meer kans op problemen met de soepelheid van je buik.

Hoe weet je of je problemen hebt met je buik?

Ook problemen met je buik hoef je niet altijd op te merken. Je kunt ook wennen aan een bepaalde mate van stugheid. Als je er aan gewend bent geraakt dan valt het je simpelweg niet meer op, maar dat betekend niet dat het niet aanwezig is. Dit geldt eigenlijk voor alle klachten.

Waar je buikproblemen vooral aan kunt merken zijn onder andere (regelmatig) problemen met je stoelgang, problemen met urineren, misselijkheid, maagzuur of vermoeidheid. Maar ook nek- en rugklachten kunnen veroorzaakt worden door een minder soepele buik.

Het kan dus belangrijk zijn om dit ook eens te laten controleren om duidelijkheid te krijgen over of dit wel of geen invloed heeft op je vruchtbaarheid.

 

We hopen dat deze tips en de tips uit deel 1, deel 2 en deel 3 duidelijk zijn voor je. Ook hopen we dat het je lukt om ze toe te passen en dat je er profijt van gaat hebben. Het liefst horen we natuurlijk dat je aan de hand van deze tips je een kindje kunt verwachten.

Heb je nog vragen? Wil je weten wat wij voor je kunnen betekenen met betrekking tot het losmaken van je rug en buik? Neem dan via onderstaand formulier contact met ons op!

 

Heb je nog vragen? Stel ze hier!

14 + 9 =