06 - 24 16 16 93 info@fertiliteitszone.nl
Home » Vruchtbaarheid » Wat stolsels bij je menstruatie vertellen over je vruchtbaarheid.
stolsels bij menstruatie

Wat stolsels bij je menstruatie vertellen over je vruchtbaarheid.

door | 4 nov, 2021 | Vruchtbaarheid

Wat vertellen stolsels bij je menstruatie en hebben ze invloed op je vruchtbaarheid?

Je menstruatie zegt iets over je algehele gezondheid. Hoe soepeler het verloopt, hoe gezonder je lijf over het algemeen is. Sommige vrouwen hebben een regelmatige cyclus, met mooi rood bloedverlies. Perfect zou je denken. Op de stolsels na dan…

Wat zijn stolsels bij je menstruatie nou eigenlijk? Hoe ontstaan ze? Wat doen ze met je vruchtbaarheid? Wat kun je doen om er vanaf te komen? Allemaal vragen die we in dit blog gaan beantwoorden.
Geen enkele menstruatie is hetzelfde, maar wanneer is het nog normaal en wanneer niet? Eerder schreven we al een blog over menstruatiepijn en over de betekenis van de kleur van je menstruatie. Vandaag gaan we de stolsels uitgebreid bespreken.

Wat zijn stolsels?

Stolsels zijn een “normaal” verschijnsel bij en tijdens een menstruatie. Daarmee bedoelen we dat het zeker niets ernstigs hoeft te zijn.
Dat wij het persoonlijk niet normaal vinden is iets anders. Een normale menstruatie bestaat uit geleidelijk bloedverlies dat altijd vloeibaar is. Het bevat geen stolsels. Als er stolsels aanwezig zijn, dan is er iets aan de hand. Dat kan ook een kleine oorzaak zijn. Het hoeft niets groots of ernstigs te zijn.
Je kunt een wisselend aantal stolsels tijdens je menstruatie tegen komen. De ene keer zie je er geen of misschien 1. De andere keer blijven de stolsels elkaar maar opvolgen.
Meestal komen stolsels alleen voor tijdens de heftigste dagen van je menstruatie, dus aan het begin van je menstruatie.

Waaruit bestaan stolsels?
Eigenlijk zijn stolsels niet anders dan een mix van rode bloedcellen, baarmoederslijmvlies en eiwitten in het bloed die de vloeibaarheid reguleren.
Hoe zien stolsels eruit?
Stolsel kunnen er uit zien als klonten of als een geleiachtige structuur. Meestal zijn ze donker rood tot bruin van kleur.
Ze kunnen zo groot zijn als een erwt. Daar liggen we niet wakker van, ook al vinden we dat niet helemaal fantastisch. Hoe vloeiender je menstruatie verloopt, hoe beter. De stolsels kunnen ook zo groot zijn als een ei en ik heb zelfs tennisballen voorbij horen komen. Dat zijn wel echt grote stolsels en dan is het verstandig om even bij een gynaecoloog te overleggen of er een andere medische oorzaak voor te vinden is. Daar gaan we het dadelijk nog meer over hebben.

Hoe ontstaan stolsels tijdens je menstruatie?

De exacte oorzaak van stolsels tijdens je menstruatie is niet helemaal duidelijk. Er zijn meerdere theorieën voor.

1) Het kan te maken hebben met problemen met de bloedstolling in je baarmoeder.
Hoe groter het bloedverlies, hoe groter de kans op stolsels.

2) Een andere theorie gaat er vanuit dat menstruatiebloed niet gemakkelijk naar buiten kan treden.
Dan gaat dat stollen. Dit kan verschillende oorzaken hebben, zoals poliepen/vleesbomen, verklevingen, operaties.
Het is onduidelijk of stolsels ontstaan in de baarmoeder of in de vagina.
Er zijn in ieder geval wel een aantal medische oorzaken aan te wijzen waardoor de kans op stolsels bij je menstruatie groter is:

bloedstolsels

– Poliepen of vleesbomen in je baarmoeder.

Hierdoor is er een groter oppervlak aan de binnenkant van de baarmoeder. Dat zorgt voor meer baarmoederslijmvlies en dus vaak ook heftigere bloedingen.
Andere theorieën die we gelezen hebben zijn ook dat ze het bloedverlies als het ware kunnen blokkeren. Het bloed verlaat het lichaam dan langzamer waardoor het meer kan ophopen. Daardoor veroorzaakt het klonten.

– Endometriose.

Hierbij groeit baarmoederslijmvlies buiten je baarmoeder, ook wel endometriose haarden genoemd. Die haarden zorgen voor ontstekingen en dat zorgt op zijn beurt weer voor verklevingen. Dat heeft vervolgens weer invloed op de menstruaties, ze worden heftiger. En zoals we eerder al zeiden: hoe heftiger de menstuaties, hoe groter de kans op stolsels.

– Ademomyose.

Hierbij groeit baarmoederslijmvlies in de wand van je baarmoeder. Vaak zorgt het ook voor een grotere baarmoeder. Hierbij geldt eigenlijk hetzelfde als voor endometriose.

– Hormonale disbalans.

Voorbeelden hiervan zijn een trager werkende schildklier, pcos, perimenopauze, menopauze. Dit zorgt meestal voor onregelmatig bloedverlies en dat gaat vaak gepaard met stolsels en hevige bloedingen.

– Miskraam.

Hierbij komen stolsels vaker voor (gebeurd vaak ook na een bevalling) omdat er meer bloed vrij komt dan bij een gewone menstruatie.

– Keizersnede (of andere buikoperatie).

Je ziet vaak dat er problemen met de menstruatie ontstaan na operaties. Dat komt doordat er na een operatie eigenlijk altijd verklevingen ontstaan. Die kunnen ervoor zorgen dat de baarmoeder minder goed kan samentrekken waardoor de menstruaties minder soepel verlopen.

– Bloedstollingziekten.

Deze veroorzaken ook vaak hevige menstruaties en dus grotere kans op stolsels.

– Kanker in de baarmoeder of baarmoederhals.

Dit komt niet zo veel voor, maar het is wel een mogelijkheid en daarom vinden we dat we deze hier wel even moeten noemen.
Vaak gaat dit gepaard met bloedverlies tussen de menstruaties door, bloedverlies na het vrijen en afscheiding die er anders uitziet dan je gewend bent. En ook deze klachten kunnen andere oorzaken hebben, maar zijn wel een goede reden om naar de huisarts of je behandelend arts te gaan.

– Medicatie en het gebruik van hormonen.

Aspirine wordt vaak gebruikt om pijn en ontsteking te verminderen maar het kan ook je bloedverlies verergeren.
Geslachtshormonen hebben hoe dan ook een werking op het functioneren van je baarmoeder en eierstokken en daarmee ook op je bloedverlies.

– Verklevingen.

Verklevingen zorgen ervoor dat je baarmoeder niet soepel kan samentrekken. Daardoor verloopt dat in horten en stoten. Op sommige momenten komt er dan weinig bloed vrij. Op andere momenten heel erg veel. Dit zorgt voor stolsels.
Ook kunnen verklevingen er voor zorgen dat het bloed wat langzamer naar buiten komt doordat het er achter blijft hangen. Daardoor heeft het tijd om te stollen.
Mocht je stolsel ervaren tijdens een zwangerschap, dan is dat een goede reden om contact op te nemen met je verloskundige of gynaecoloog.

Wanneer ga je naar de dokter met stolsels in je menstruatiebloed?

Het is altijd belangrijk om te weten of je stolsels er altijd al zijn geweest of dat je bloedverlies met de tijd veranderd is. En als het veranderd is, wat is er in je dagelijkse leven dan veranderd? Ben je medicatie gaan gebruiken? Of hormonen? Dat kan allemaal uitmaken voor de stolsels.

Op het onderstaande plaatje staat wanneer het verstandig is om contact op te nemen met de huisarts.

Wat doen stolsels met je vruchtbaarheid?

Ze kunnen ontstaan tijdens je menstruatie. Als ze zo groot zijn als een erwt dan maken we ons er niet al te druk over, maar het liefst zien we ze niet. Hoe vloeiender je menstruatie verloopt, hoe beter.

“Soepel vloeiend. Soepele vruchtbaarheid.”

Als je menstruatie vloeiend verloopt, dan is de kans groter dat je baarmoederslijmvlies op een goede manier is opgebouwd. En dan is het gezond genoeg om de innesteling te ondersteunen en het embryo te laten groeien.

Het liefst zien we dat je baarmoederslijmvlies volledig bestaat uit nieuwe cellen en dat het goed doorbloed is. Daardoor kunnen zuurstof, voedingsstoffen en hormonen goed bij het embryo aankomen. Oude, dode cellen moeten opgeruimd worden om ruimte te maken voor de nieuwe zodat alles goed kan blijven functioneren.

Wat kun je doen om van de menstruatie stolsels af te komen?

Conventionele behandelingen:

  • Voorschrijven van hormonen
  • Operaties, zoals het verwijderen van poliepen en vleesbomen of operaties aan je baarmoederslijmvlies of andere problemen met je baarmoeder.
  • Operatief verwijderen van je baarmoeder.

Wat kun je doen aan menstruatie stolsels?

1) zorg voor een betere spijsvertering:

  • Eet geen suiker. Dit vinden je alvleesklier (waar ook allerlei verteringsappen gemaakt moeten worden) en je darmen fijn. Je lichaam heeft het dan minder druk om te zorgen voor de balans in je lichaam en dus is er meer energie over voor je cyclus en menstruatie.
  • Eet geen zuivel. Dit adviseren we omdat veel mensen in meer of mindere mate slecht tegen zuivel kunnen. Als het goed is maak je in je dunne darm een enzym aan (lactase) dat ervoor zorgt dat lactose uit de melk goed afgebroken wordt. Als dat enzym door je lichaam niet voldoende aangemaakt kan worden, kan de zuivel niet goed genoeg verteerd worden. Hierdoor kan het gaan gisten en dan krijg je klachten als gerommel/lucht in je darmen, een opgeblazen gevoel, winderigheid, diarree, obstipatie, buikpijn, krampen, vermoeidheid, lusteloosheid, huidklachten (zoals uitslag, puistjes en jeuk) en het vasthouden van vocht.
  • Eet genoeg goede vetten en minder slechte vetten. Oftewel zorg voor een goede vetbalans. We krijgen over het algemeen genoeg vetten binnen op een dag, maar het zijn vaak de verkeerde vetten. Er zijn omega 3 vetten en  omega 6 vetten. Die eerste zijn de goede vetten en die vind je in vette vis, lijnzaad(olie) avocado, hennepzaad, chiazaad.
    De slechte vetten (omega 6) vind je in alles wat bewerkt is in de supermarkt. Voorbeelden daarvan zijn: koekjes, snoepjes, vleeswaren, niet biologisch vlees, margarines en halvarines en plantaardige olieën zoals sojaolie en zonnebloemolie.
    In noten en zaden zitten zowel de goede als de slechte vetten. Daarom wordt wel geadviseerd om ze te eten, maar niet meer dan een handje per dag.
  • Eet 400-500 gram groentes op een dag. Op die manier krijg je alle benodigde voedingsstoffen binnen. Zowel alle vitamines als alle mineralen.
  • Eet 200 gram fruit op een dag Hiervoor geldt hetzelfde als voor de groentes. Super belangrijk om alle vitamines en mineralen binnen te krijgen.

2) Check je vitamine status:

Neem geen vitamines op eigen initiatief. Laat je altijd adviseren door een geschoolde zorgprofessional. Je kunt je lichaam meer uit balans halen door de verkeerde supplementen te nemen!

  • Een goede multi kan helpen om alle voedingsstoffen binnen te krijgen. Vitals en Vitakruid zijn goede merken.
  • Magnesium is belangrijk voor de spiercontracties van je baarmoeder.
  • Vitamine B12, een erg belangrijke vitamine voor heel veel processen in je lichaam. Dus ook voor je menstruatie.

3) Stop met roken.

Iedereen weet wel dat roken slecht is voor je gezondheid en dus ook voor je menstruatie en vruchtbaarheid. Maar weinig mensen weten ook waarom dat dit zo is, behalve dat een sigaret veel schadelijke stoffen bevat.
Het probleem met die schadelijke stoffen is dat het veel energie vraagt van je lever om dit af te breken. Er zijn namelijk allerlei vitamines en mineralen nodig om dat voor elkaar te krijgen. Die vitamines en mineralen kunnen maar 1 keer gebruikt worden. Dat betekent dat ze alleen maar voor het onschadelijk maken van gevaarlijke stoffen zijn en dus niet meer voor je menstruatie en vruchtbaarheid.
Daarnaast helpt je lever ook bij het afbreken van geslachtshormonen (oestrogenen). Als je lever het veel te druk heeft met het oplossen van andere problemen dan is dat niet de belangrijkste taak. Daardoor kan een hormonale disbalans ontstaan.

4) vermijd stress.

Veel verschillende leefstijl factoren hebben invloed op je menstruaties. Zo kan je lichaamsgewicht invloed hebben, maar ook stress. Stress zorgt voor een verandering in je hormonale balans en daarmee heeft het ook invloed op je menstruatie. Bijna iedere vrouw heeft wel eens meegemaakt dat in tijden van hoge stress de cyclus net iets langer duurde of anders verliep dan in andere maanden.
Dit heeft te maken met vergelijkbare redenen zoals die ik beschreef onder het advies om te stoppen met roken.

5) Drink voldoende water.

Je lichaam heeft voldoende water nodig om goed te functioneren. Het is nodig om alle slechte stoffen uit je lichaam te kunnen filteren. Het is nodig om je bindweefsel genoeg te hydrateren zodat je minder risico loopt op verklevingen. Water is ook nodig om je stoelgang soepel te houden en daarnaast is het ook nodig voor je lichaamstemperatuur en je immuunsysteem. Oftewel het is nodig voor 1001 processen in je lichaam en daar is je menstruatie met zijn stolsels dan ook weer van afhankelijk.
Drink dus minimaal 2 liter water op een dag om stolsels te voorkomen. En niet alleen tijdens je menstruatie, maar vooral ook daar buiten.

6) Diepe buikmassages.

Als je geen last hebt van vleesbomen, poliepen, endometriose of andere medische problemen waardoor stolsels kunnen ontstaan dan kan het zo zijn dat verklevingen de oorzaak zijn van je klachten.
Verklevingen zijn eigenlijk niets anders dan dikke strengen bindweefsel die niet soepel zijn. Op het moment dat je die gaat masseren zullen ze soepeler worden. Er zal dan meer ruimte ontstaan rondom je baarmoeder waardoor deze beter kan samentrekken. Hierdoor zal het bloed geleidelijker uit je baarmoeder stromen waardoor het geen tijd heeft om te stollen.

Als je vragen hebt over stolsels tijdens jouw menstruatie, stel ze ons dan gerust. Dat kun je doen door het formulier hieronder in te vullen of ons een mailtje te sturen op info@fertiliteitszone.nl.

Je kunt ook onze andere blogs lezen voor veel meer tips en informatie: Tips

Debbie en Richard Fertiliteitszone

Ik wil meer informatie over menstruatie stolsels en/of klachten.

12 + 3 =

Ontvang Tips in je mailbox

Over ons

Wij zijn gespecialiseerd in het behandelen van vruchtbaarheidsproblemen. Vaak is het zo dat deze problemen ontstaan door verklevingen, littekenweefsel en/of bewegingsbeperkingen van gewrichten. Ook hormonale onbalans kan een grote rol spelen.
Wij maken gebruik van onder andere diepe massages om jouw problemen om te lossen.

Volg mij op Facebook

Gerelateerde artikelen

2 Reacties

  1. Michiel de Vos

    Hoi oud klasgenoot!

    Wat een goede tips en duidelijk verwoord. Aan het einde van de pagina kwam ik erachter dat jij erachter zit. Leuk om je interesses te zien zo.
    Zelf net 2 maanden vader en sindsdien meer aan het lezen erover, ook vanuit professioneel perspectief. Ik zal jullie en jullie portaal zeker aan mensen aanraden.
    Keep it up

    Groeten!

    Antwoord
    • Debbie van der Heijden

      Hoi Michiel,

      Dank voor je complimenten en je reactie op ons blog! 🙂 Ik durf te beweren dat ik de beste specialisatie heb binnen de fysiotherapie 😉
      Van harte gefeliciteerd met de kleine. Blijft een wonder om ouders te mogen worden! Hopelijk gaat het goed met jullie.

      Groeten,
      Debbie

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin